15 juli 2013

Mealprepping. Wat is dat?

Hallo lieve lezers,

Vorige week woensdag kwam ik iets nieuws online tegen: Mealprepping of foodprepping.
Wat is dat nu precies?































(hier had ik nog geen rijst aan de bakjes toegevoegd)

Wanneer je wilt afvallen is je voedselinname ontzettend belangrijk. Gezond eten en portiecontrole.
Zelf heb ik vaak de neiging als ik honger heb, iets te pakken wat ik direct kan eten. Helaas is dat vaak iets van chips of een koekje.
Wanneer je een maaltijd klaar hebt staan ben je sneller geneigd de maaltijd te pakken die je klaar hebt staan. Eventueel opwarmen en je bent good to go.
Bij foodprepping doe je ca. 1x per week boodschappen en bereid je de maaltijden die dag. Je verdeeld alles over bakjes en zet dit in de koelkast. Twee voordelen daaraan zijn; Je hoeft de rest van de week niet te koken én je minimaliseert voedselverspilling. Je bereidt immers het voedsel in porties en verdeelt dit gelijk over bakjes. Je houdt vrijwel niks tot een beetje over.
Ik heb drie maaltijden in mijn koelkast staan. Ontbijt, Lunch en diner. Ook heb ik 2 soorten tussendoortjes voorbereid. Een zelfgemaakte smoothie van vers fruit en verse jus d'orange uit fles of yoghurt en zelfgemaakte mueslirepen (waarvan ik nog een recept online plaats). Deze maaltijden verdeel ik over een dag. het neemt niet zo nauw hoelaat je het eet. Reken ongeveer op elke twee uren een voedselinname.
Ik merk dat ik door mealpreppen minder honger/trek tussendoor heb en niet grijp naar ongezonde tussendoortjes als snoep, koekjes en chips. En hé dat is goed toch?
Deze week is mijn ontbijt: 200 ml magere yoghurt met abrikozen, een theelepel chia zaad en soms wat kaneel en suiker.
Lunch: quinoa met tomaatjes, paprika, maïs en avocado
Diner: Rijst met gekookte groentenmix van wortel, broccoli en bloemkool met vegastukjes gemarineerd in ketjap.
De smoothies tussendoor wisselen af.

Nog wat leuke (engelse) links om wat meer inspiratie/educatie op te doen over mealpreppen:
http://backtoherroots.com/2013/03/21/how-i-prep-food-for-the-week/
http://www.bestfitbody.com/2013/03/18/food-prep-is-key/


Zijn jullie geinteresseerd in mijn wekelijkse menu? Ik denk dat ik namelijk elke week een overzicht maak van wat ik heb klaargemaakt. Handig voor jullie om over te nemen.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten