15 januari 2014

Waarom ik vegetariër ben

Hallo lieve lezers,

Misschien wist je het al wel, maar misschien ook niet. Ik ben vegetariër. Al 9 jaar.
Toen ik 11 was besloot ik dat ik geen vlees en vis meer wilde eten. Ik genoot nooit echt van vlees, en al helemaal niet van vis. Vis vond ik zelfs ontzettend smerig. Op gegeven moment at ik alleen nog maar rundervinken, kipfilet, filet americain en kroepoek. Ik genoot ook daar al niet meer van, en ontdekte toen ook nog eens de bio-industrie.
 
Ik kwam op een vrije middelbare school en ging onderzoek doen naar de bio-industrie voor mijn project. Ik las dat de dieren opgefokt werden in korte tijd, en om dat zo snel mogelijk en zonder ziektes te doen worden er hormonen en antibiotica toegediend bij de dieren. Dat doet de bio-industrie, om zo snel mogelijk het vlees van de dieren te kunnen verkopen. Hoe meer en hoe sneller het vlees in de winkel ligt, hoe goedkoper het voor de consument is. Ik vond het zo'n gek idee dat wij als mensen dan die hormonen en antibiotica binnen zouden krijgen.


De manier van slachten vind ik het ergste. Dit gebeurt naar mijn idee ontzettend dier onvriendelijk. Plaatjes hiervan zal ik niet op mijn blog plaatsen omdat ik mijn blog daar niet aan wil vervuilen.
Na een leven in de gefokte industrie (wat al stressvol is) moeten de dieren op transport naar het slachthuis. De dieren worden opgepropt in een vrachtwagen. Zij hebben geen tot nauwelijks bewegingsruimte. Het komt veel voor dat door transport de dieren geblesseerd raken. Bij aankomst van het slachthuis moeten de dieren regelmatig lang wachten. Dit is een onbekende omgeving en zorgt voor meer stress. Als de dieren gewond of geblesseerd zijn en niet goed meer kunnen lopen zorgt dit voor nog meer stress. In de wet is het verplicht dat zoogdieren en vogels verdoofd moeten worden voor het slachten. Daarna worden zijn opgehangen, en wordt er een snede in de halsader gemaakt. Het dier bloedt dan levend dood. Ik vind dit zo ontzettend cru en wil hier dus niet aan meewerken. Vissen worden zelfs onverdoofd gedood.


Na veel informatie ingelezen te hebben besloot ik vegetariër te worden. Je kunt er ook voor kiezen om flexitariër te worden of om uitsluitend biologisch vlees te gaan eten. Biologisch vlees is duurder dan "normaal" vlees. Dit komt omdat de dieren langer de tijd krijgen om te groeien. Tijd = geld. Om er echt zeker van te zijn dat een dier een goed leven heeft gehad kun je ervoor kiezen om je vlees bij een lokale boer/slager te kopen. Er is nog steeds ontzettend veel commotie over biologisch vlees (ook over biologische groente).

Een flexitariër is iemand die maar een paar keer per week vlees eet. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om twee keer per week bij het avondeten een stukje (biologisch) vlees te nemen. Twee dagen (biologische MSC-keurmerk) vis, en drie dagen vegetarisch.


Wat eet ik wel en wat eet ik niet? Ik eet wel: eieren en zuivel. Gelatine is gemaakt van botten. Ik vind het niet heel erg om het te eten, maar kies er liever voor om dit niet te doen. Niet: Vlees, vis en bijproducten zoals jus, trassi, baconaroma etc. Ik lees altijd ingrediëntenlijsten door.

Ik heb dit artikel geschreven omdat er in mijn leven vaak gevraagd word waarom ik vegetariër ben. Ik heb geen zin in discussies en zegt dan vaak kort: ik vind het niet lekker, ik vind het zielig, en er wordt gebruik gemaakt van hormonen en antibiotica en dat wil ik niet in mijn lichaam hebben.
Veel mensen zullen het niet met mij eens zijn maar dat maakt mij niet uit. Zolang jij niet negatief bent over dat ik vegetariër ben, hoor je mij niet zeuren over het eten van vlees. Daarom heb ik er ook voor gekozen om geen plaatjes hieraan toe te voegen met opengesneden en opgehangen dieren. Iedereen mag voor zichzelf kiezen wat hij/zij eet.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten