16 januari 2014

Zoete aardappelfrietjes uit de oven

Hallo lieve lezers,

Een paar weken geleden had ik eens twee zoete aardappels gekocht. Ik las en zag er zoveel goed over dat ik besloot het ze eens te kopen. Ze hebben een week in mijn boodschappentas gelegen tot ik thuis kwam van de kerst en niks te eten had. Plots zag ik ze liggen en dacht, dáár ga ik iets mee doen. Toen ontdekte ik echt iets wat ik nu súperlekker vind, zoete aardappelfrietjes.


1. Als eerst was je de zoete aardappel. De schil kun je er gewoon aan laten.
2. Snijd de kontjes/puntjes eraf
3. Snijd hem door de helft. (Hoe vinden jullie mijn prachtige (ahum) tekeningen?)
4. Snijd nu elk stuk in een soort van rechthoekige plakjes
5. Snijd de plakjes daarna in reepjes zo dik als jij ze wilt. Bij mij zijn ze een halve centimeter dik.
6. Leg de frietjes op een bakplaat en schenk er ongeveer 2 eetlepels (olijf)olie overheen.
7. Hussel de frietjes zodat elk frietje een laagje olie om zich heen heeft.
8. Kruid de frietjes met wat (zee)zout, paprikapoeder en eventueel knoflook.
9. Bak de frietjes 30-45 minuten in een op 200 graden Celsius voorverwarmde oven.


Eén grote langwerpige zoete aardappel is genoeg als snack voor één persoon, of voor 2 personen naast groente en een portie eiwit (vlees of vegetarisch alternatief)
Ik ben echt gek op deze frietjes. Heb jij ze ook al eens gemaakt of wil je ze na het lezen van deze post het ook eens proberen? Eet smakelijk!

Liefs,
Esmée

1 opmerking:

  1. Ik eet vaker zoete aardappels, maar op deze manier nog niet. Ik ga het proberen

    BeantwoordenVerwijderen