24 februari 2014

Healthy high tea

Hallo lieve lezers,

Op bed lig ik om mij heen te staren, naar alle spullen om mij heen in mijn kamer. Waar zal ik vandaag over schrijven.

Plots zie ik daar de pot staan met mini cupcake papiertjes. Hmm... wat kan ik daarmee?
Annemerel schreef over een high tea waar ze niet veel van kon eten omdat ze nu detox february doet. Zoals we weten zijn geraffineerde suikers niet gezond. Dat sluit direct vrijwel alle gebakjes uit. Wat als we een gezonde(re) high tea konden samenstellen?

Serveer de chocoballen van Rens Kroes in een leuke mini cupcake of bonbonvormpjes.

 photo DSC_5132.jpg
Banana oatmealkoekjes van Annemerel. Serveer op een mooi schaaltje!

 08.26.10_lizv_quiche3.jpg

Mini quiches. Vervang de room door wat karnemelk of laat het weg. Bak de quiches in een mini muffin bakvorm.



Deze tip is eigenlijk ontzettend simpel. Kies voor een gezond brood zoals spelt. Maar je kunt ook roggebrood beleggen en in stukjes snijden. Kies voor gezond beleg. Magere vleeswaren, dun plakje kaas, plakjes tomaat en komkommer, sla, zalm etc. Cottage cheese is ook erg gezond en beter dan roomkaas. Snijd de korstjes eerst van de broodjes af (kun je weer crouton stengels van maken) en snijd de broodjes na het beleggen in 3 repen of in driehoekjes.

Maak kleine spiesjes van tomaat, (light) mozarella, basilicum en eventueel wat italiaanse kruiden.

Zet een grote schaal neer met groentesticks en verschillende dips zoals hummus, bonendip, zelfgemaakte heksenkaas etc.

Serveer in kleine potjes of in dessertglaasjes licht gezoete (met honing, agave, diksap of palmsuiker) kwark met fruit en geroosterde havermout. Maak het af met zo'n leuk plakje sterfruit!



Maak ook wat fruitspiesjes. Dit zou ik wel doen wanneer het fruit volop in het seizoen is, anders kost het je een vermogen.

Voor deze simpele kokos makroontjes klop je één eiwit op met wat palmsuiker. Proef even of het zoet genoeg is. Ik ben zelf niet zo gek op mierzoete koekjes, dus gebruik ik maar een beetje. Voeg nu zoveel geraspte kokos toe tot je een dikke massa hebt waar je balletjes van kunt draaien. Verdeel de kokosmassa in gelijke balletjes en druk ze iets plat op een bakplaat (met bakpapier), en bak ze op 170 graden tot ze goudbruin gekleurd zijn.



Mini pavlova's. Klop twee eiwitten stijf met een aantal eetlepels palmsuiker. De eiwitten mogen niet uit de kom vallen wanneer je deze omdraait. Maak platte rondjes op een bakplaat (bakpapier) an 7-9 cm doorsnede. Bak de meringues op 120 graden ongeveer een uur of tot ze nog net zacht van binnen zijn. Laat de meringues afkoelen. Serveer de pavlova's met met diksap gezoete kwark en vers fruit.

Zo. Zet nu een grote pot biologische (liefst groene thee, eventueel met een smaakje) en geniet zonder schuldgevoel. Verse sapjes mogen ook niet ontbreken bij deze healthy high tea.

Liefs,
Esmée

1 opmerking: