22 februari 2014

Je eigen kledingstijl vinden

Hallo lieve lezers,

Vandaag een artikel over hoe je je eigen kledingstijl kunt vinden.
Het leren kennen van je eigen kledingstijl gaat samen met het ontdekken wie je bent en wat je wilt.
Wanneer je in de puberteit komt ga je door fases. In deze fases ontdek je allerlei verschillende kledingstijlen en zijn er eigenlijk twee opties; Je kleedt je zoals de menigte óf je zet je hier ontzettend tegenaf en draagt excentrieke outfits. Toen ik op de middelbare school kwam was ik echt een meisje. Roze, rokjes en het liefst droeg ik hakken. Toen ik eenmaal in de brugklas zat begon ik wat nette kleding te dragen. Hierna vond ik alleen zwart mooi. Tot mijn 15e zat ik een beetje in een stijlcrisis. De jaren daarop waren ook niet echt geweldig. Mijn kledingstijl was saai. Pas nu ik 20 ben weet ik wat mijn kledingstijl is.

Om het jullie wat makkelijker te maken geef ik een aantal tips.

Maak een profiel aan op Pinterest en zoek op damesmode. Pin alle outfits die je leuk vindt. Als je 100 outfits hebt gepint kun je een beetje een patroon zien. Nu kun je gaan kijken of deze stijl ook bij jou pas. Ga naar een winkel die deze kledingstukken verkoopt en pas het eens aan. Voel je je hier lekker in, of geeft het je een onzeker gevoel? Misschien is deze stijl toch niet helemaal jou. Misschien moet je er een andere twist aan geven. Zo kan een zwarte jeans met een wit t-shirt en een vest helemaal anders lijken wanneer je het vest vervangt door een colbertje.

Begin met een basisgarderobe. Om voorzichtig een stijl uit te proberen kun je dan goedkope items toevoegen aan je garderobe. Bijvoorbeeld kleding en accessoires van de H&M, Primark, Berschka en New look. Mocht het item dan toch niet bevallen, dan kun je het altijd nog verkopen als het er nog netjes uitziet óf je geeft het weg aan een goed doel.

Wanneer je wat ouder bent (18+), moet je ook nadenken aan de baan die je hebt of wilt krijgen. Wanneer je bedrijfskleding draagt hoef je hier iets minder over na te denken tenzij je een baan hebt waarbij je een bepaalde status hebt die je ook in je vrije tijd uit moet dragen. Ook kan het zijn dat je bij een baan zonder bedrijfskleding, je in je vrije tijd niet geheel uitbundig kunt kleden zoals een baan als leraar of lerares. In dat geval kun je het niet maken om er héél sexy bij te lopen, je bent immers het goede voorbeeld voor jonge kinderen.

Denk ook na over je leefomgeving. Hoge hakken op een boerderij zijn niet ideaal. Net zoals je iemand in de stad niet snel zult zien op klompen. Kijk naar wat functioneel is waar jij woont.

Je leeftijd is ook een belangrijk punt. Kijk eens om je heen. Wat dragen mensen van jouw leeftijd en hoe staat dat bij hen. Korte rokjes worden meestal niet gewaardeerd bij vrouwen boven de 40 jaar en laag uitgesneden topjes zijn niet geschikt voor jonge dames.

Wat ook heel belangrijk is, is kijken naar je kleurentype. Simpel gezien zijn er 4 kleurentypes; lente, zomer, herfst en winter. Wat deze kleurentypes inhouden en wat voor kleuren er dan bij jou passen kun je heel gemakkelijk opzoeken op het internet. Als je hier moeite mee hebt kun je ook een consult aanvragen bij een kleurenexpert. Dit is ook ontzettend handig om uit te vinden of je nu juist gouden of zilveren sieraden moet aanschaffen. Mocht je het je afvragen, ik ben ben een herfsttype. Goud en warme aardetinten staan mij het beste. Voor kleuraccenten kan ik paars of voorzichtig turquoise toevoegen.

Je figuur kan je kledingstijl licht beïnvloeden. Zo zul je mij met een appelfiguur (meeste vet rond de lovehandles) niet snel strakke jurkjes of heupbroeken zien dragen. Houd rekening met je figuur, maar laat dit niet jouw liefde voor een bepaalde kledingstijl bepalen.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hadden.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten