15 februari 2014

Minimalisme

Hallo lieve lezers,

Het trekt me steeds meer, het minimalisme. Wat betekent minimalisme voor mij en hoe kun je minimalistischer leven?

Het lijkt me soms heerlijk om een hele simpele garderobe te hebben met veelzijdige kledingstukken. Daarom begon ik ook met de garderobe musthaves. Ik wilde meer inzicht krijgen in kledingstukken en accessoires die je écht nodig hebt en een kleine uitbreiding ervan. Vaak raken we het overzicht kwijt van wat we écht nodig hebben.


Stel je eens voor, je gaat kijken op een website als asos.com. Op deze website zijn honderden, misschien wel duizend paar schoenen te vinden. Hiertussen vind je dan misschien wel 5 paar schoenen waarvan je denkt wauw. Een paar hakken met een colourblock hak in roze en een bandje om je tenen in fluor oranje. Supergaaf natuurlijk, al helemaal als ze ook maar €20,00 in de sale kosten. Direct in je mandje gooien zou je zeggen. Maar heb je deze hakken nu echt nodig, en passen ze wel bij de rest van je garderobe?


Toen ik jonger was ging ik weleens in een grote stad winkelen (toen ik daar nog niet woonde). Dan zag ik zo'n prachtig paar schoenen en kocht ze. Gewoon omdat ik het geld toch wel had door mijn bijbaantje. Uiteindelijk heb ik dat paar dan misschien vijf keer aangehad in de vijf jaar dat ze nu in mijn bezit zijn. Hartstikke zonde. Ook van mijn kostbare ruimte. Waar laat je al die "geweldige" spullen. Zoals we weten moet alles een plek hebben om een ruimte georganiseerd te houden. Heb je teveel spullen voor een ruimte? dan wordt het vlug een rommel en blijf je bezig met opruimen.
 
Ik heb een enorme liefde voor spullen in het huishouden en mijn passie voor bakken zie je ook terug in mijn kamer. Regelmatig word ik gek van al die spullen. Het liefst zou ik dan alles weg doen en opnieuw beginnen.
Zoals jullie misschien weten door mijn artikel over mijn liefde voor wit én mijn ideale interieur, houd ik de laatste tijd enorm van een clean look.

Voor mij betekent minimalisme dat je gelukkig kunt zijn met minder onnodige spullen en een opgeruimd en rustig interieur. Je hebt niet vijf verschillende geuren douchegels nodig, en ook geen 50 kleuren oogschaduw waarvan er 30 heel erg op elkaar lijken. De helft van mijn garderobe die ik nu nog heb draag ik eigenlijk ook niet. De reden daarvan is dat ik geen echte "basis" heb in mijn garderobe. Heb je écht 10 korte jurkjes nodig? Kijk eens kritisch naar je spullen en bedenk je of je al deze dingen écht nodig hebt?


Begin eens met je beautyspullen. Probeer halflege verpakkingen eerst op te maken alvorens aan een nieuwe te beginnen. Houd je niet van een bepaalde geur douchegel? Gebruik hem in je handzeep pompje, of geef hem aan een vriendin of familielid. Hetzelfde geldt voor producten die je niet prettig vindt werken.
Koop geen bulk meer, tenzij je een groot gezin hebt natuurlijk. Dan is dat alleen maar handig en voordelig.
Kijk daarna eens goed naar je kledingkast. Neem hiervoor desnoods een hele zondag. Iedereen kent denk ik het riedeltje wel met bulten maken als "blijven", "twijfel", "weggeven" en "weggooien". Lees hier vóór of hiernaast ook mijn artikelen over garderobe musthaves om je hierbij te helpen.
Kijk ook eens naar je kast met servies, de voorraadkast, de linnenkast etc.

De voorjaarsschoonmaak komt er weer aan. Het is dus dé tijd om op te gaan ruimen en eens goed na te denken over je spullen. Uiteindelijk leef je hierdoor veel rustiger en voor veel mensen zorgt dit ook voor een gelukkiger gevoel. Minimalistischer leven zorgt er ook voor dat je minder geld uitgeeft en minder koopdrang krijgt. Dáár is je portemonnee dan weer blij mee.

Heel veel succes en liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten