23 juni 2014

Gezonde muesli bars

Hallo lieve lezers,

Vandaag het beloofde recept van de muesli bars.


Op een bakplaat mix je de volgende ingrediënten: 2 cups havermout, 1 cup gehakte amandelen, 1/2 cup geraspte kokos, 1/4 cup chia zaadjes en 1/3 cup gebroken lijnzaad. Voeg hieraan 1/4 cup gesmolten kokosolie of zonnebloemolie toe. Mix diet heel goed door elkaar, en bak het 10 minuten op 180°C.


Intussen verwarm je 1/3 cup honing met 1/4 cup kokosbloesem/palmsuiker in een klein pannetje op een laag vuurtje. Ik gebruik honing van de Ekoplaza zodat ik zeker weet dat het puur en alleen honing is.

Doe de geroosterde droge ingrediënten in een grote mengkom, en giet de honing en suiker erbij. Roer goed door!

Wanneer je het goed gemengd hebt zal het er zo uitzien. Voeg nog een lepel kokosolie toe en meng dit er goed door.

Knip een stuk bakpapier met opstaande randen voor een groot bakblik (mijne is 25 x 25 cm). Kieper de mix in het blik en druk het heel goed aan. Bak het geheel voor ca. 25 minuten in een oven van 150°C.

Wanneer de bovenkant lichtbruin is, haal je het geheel uit de oven. Laat dit minimaal een half uur afkoelen in het bakblik alvorens het geheel eruit te tillen. Wanneer je de hele koek uit het blik hebt gehaald, kun je het in kleinere porties snijden. Doe dit met een goed scherp koksmes. Ik heb mijn koek in 16 stukjes gesneden van ongeveer 6x6 cm.

En dan is dit je uiteindelijke resultaat. Een supergezonde en lekkere koek/mueslibar voor bij de thee (of koffie). Ook kun je ze makkelijk meenemen naar je werk of school als tussendoortje. Bewaar de mueslibars in een luchtdichte trommel. Zo zijn ze zeker een week houdbaar. Ik geloof zelfs dat ze binnen een week op zullen zijn!

De kokosbloesemsuiker koop ik bij de Jumbo, de havermout is van AH basic, de amandelen bij de turk en de rest bij natuurvoedingswinkels zoals Ekoplaza en de Tuinen.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten